mandag 9. april 2012

En heldig bursdagsgutt!

Gubben tok i dag ett skritt nærmere skiftet til 30 årene og vi har kost oss hjemme alle tre for første gang denne påsken. Når jeg skal gjøre stas på mannen pleier jeg å lage mat til ham, men det fordømte bekkenet mitt setter lett en stopper for de store kulinariske utskeielsene. Derfor må jeg finne på ting som smaker mye mer enn innsatsen tilsier. Luna og jeg begynte dagen med å lage favorittfrokosten til Jørgen, nemlig amerikanske pannekaker med smør og lønnesirup. Mannen hadde ingen invendinger mot det gitt. Vi har ingen gode oppskrifter på dette i dag, for Jørgen liker best typen man kjøper på boks og blander ut med melk. Godt ble det lell.
Ferdigpannekaker med smør & sirup. Jørgen style.

Jeg har sansen for enkel tradisjonsmat, spesielt mat som er utrolig lett å lage og i så få gryter som mulig. For en tid tilbake fikk jeg noen frosne lammeskanker av min far. Disse etablerte jeg at måtte brukes i går kveld da jeg innså at jeg hadde glemt å kjøpe inn mat til dagen og alt er visstnok stengt på helligdager. For å få den typen kjøtt til å bli spiselig, må det tilbredes over lav varme i lengere tid. Man kan gjerne bruke römertopf, men min knakk i to for en stund siden, så da brukte jeg supergryten min i stedet. 
Ingrediensene for 2 er som følger:

  • 2 skanker
  • ca 300g sellerirot
  • ca 500g kålrot
  • 3 gulerøtter
  • halv løk
  • 3 fedd hvitløk
  • ca en halv flaske rødvin
  • urter; feks timian
  • salt og pepper
Mise en place

Hakket og klart

Gryteklart

Begynn med å sette ovnen på 140c, kutt så grønnsakene i grove biter. Krydre skankene godt med salt og pepper før de brunes. Sleng grønnsaker, skanker, vin og urter i gryten. Sett på lokket og sett gryten i ovnen i ca 2 timer. Etter ca en time begynner det å lukte latterlig godt, nesten så godt at det bør lagres på flaske. Man bør han noen karbohydrater til dette, og jeg syns potetpure er ett utmerket tilbehør. Denne skal absolutt ikke være sunn. Sunnhet er nedstemt.

  • ca 500g poteter (mandelpoteter er best)
  • 1 fedd hvitløk
  • en god slump smør
  • en god slump fløte
  • salt og pepper
Skrell poteter og hvitløk. Kok opp uten salt for å unngå at det blir seigt og la det bli helt mørt før vannet helles av. Tilsett smør, fløte, salt og pepper før alt smadres med en stavmikser eller lignende.
Dander og server! Schmaker godt...
Schmaker godt


Til dessert tok jeg i bruk presangen til Jørgen. Iskremmaskinen. I dag hadde jeg lyst til å lage en jordbæris basert på yoghurt og mascarpone. Det høres litt merkelig ut å putte ost i iskrem, men det gir en vanvittig deilig fløyelsmyk konsistens.
Ingrediensene i dagens is:

  • 400g jordbær
  • 200g sukker
  • 250g mascarpone
  • 2,5dl yoghurt
  • Saften av 1 lime

Mise en place
Mixing magic

Bland alle ingrediensene i en bolle og smadre dem med stavmikseren. Vanligvis vil jeg sile blandingen, men i dag hadde jeg lyst på litt mer tyggemotstand, så jeg lot være. Kjør i iskremmaskinen til den er ferdig. Regner med at den kan lages i fryseren også, men det har jeg ikke testet. Som is ofte er, så var denne latterlig god, smaker litt som solskinn i en bolle...


Solskinn i en bolle
Bursdagsbarnet var nå iallefall fornøyd med dagens for!
xoxo Maren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar