fredag 12. oktober 2012

Ripsgelé

Vi har to ripsbusker i hagen. Det er ikke mange her i huset som liker rips, så jeg lurte litt på hva vi skulle gjøre med denne ripsen. Det er rett og slett for dumt å la bærene råtne på busken, så jeg bestemte meg for å lage gelé. Da fikk jeg dessuten en ypperlig grunn til å kjøpe en stock pot fra le creuset. For man kan vel ikke koke gelé i gryter av lavere kaliber? Luna og jeg koste oss lenge i hagen med ripsplukkingen, Luna fylte opp sin lille rosa trillebår med de fine røde bærene og jeg plukket i dørslag. Det er nesten uhyggelig hvor mye rips det var på våre to busker, klarte faktisk å fylle hele den nye gryten min og den rommer 12 liter. Man trenger ikke ha gelatin i ripsgelé ettersom det er mye pektin i skallet på rips, men man bør ta dem før alle bærene blir røde for da fungerer pektinen best og du vil få en fin stiv gelé.

Ripsgelé er godt til kjøttmat. En skje i sausen gjør også susen.

Du trenger:
1,5dl vann pr kg rips
Sukker (800g pr liter saft)
Vaniljestang

Fremgangsmåte:
Du trenger ikke ta hamsene av, men du bør skylle ripsen godt. Kok opp rips og vann langsomt under lokk. Når det har kokt opp lar du det putre i ca 10 minutter til ripsen har saftet seg. Ha den kokte ripsen gjennom ett safteklede (har du ikke klede kan du bruke en gammel gulpeklut eller ett slitent kjøkkenhåndkle). Skyll ut av gryten og ha saften med sukker og utskrapt vaniljestang tilbake i gryten. Kok opp og la det småkoke i ca 15 minutter. Ta dråpeprøven for å sjekke om den stivner (legg en dråpe på en tallerken og dra kniv gjennom. Om dråpen ikke samler seg er den ferdigkokt om ikke så gi saften ett minutt eller to til). Ha saften på varme glass, kjøl ned og oppbevar kjølig.

Dette er litt gammeldags, men jeg koser meg veldig med å gjøre slikt. Dessuten kan jeg skryte på meg at dette er svært kortreist mat, er tross alt ikke mer enn 40m fra ripsbuskene til kjøkkenet mitt.

Bon app!
Klart til koking

klart til spising
xoxo Maren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar