onsdag 24. oktober 2012

Pizza pizza

Pizza er utrolig godt, det kan ikke stikkes under en stol. Men de pappgreiene man finner i frysedisken er ikke godt. Faktisk noe man kun spiser om det har vært atomkrig og det er den eneste maten som er igjen på kloden, selv da under tvil. Man kan jo selvfølgelig også bestille fra den lokale pizzarestauranten. Dog, det er knapt noe bedre siden de som oftest bruker masseproduserte produkter som smaker papp tilsatt salt. Dessuten er det dyrt. Ett kjapt søk viser at en take away pizza koster ca 250kr. Grøss. Og det er før leveringskostnadene. Dobbeltgrøss. 

Lag pizzaen selv! Det er ikke vanskelig, faktisk er det veldig enkelt. Prisen ved å gjøre det selv er også en helt annen enn kjøpepizzaer. Ingrediensene som skal til, er basisvarer som de fleste har i skapet. Her snakker vi; mel, gjær, salt, olivienolje, tomat, løk, hvitløk, krydder, ost og topping. Snakker vi 20kr pr pizza? Da ser jeg for meg dyr topping altså. Siden vi lager porsjonspizzaer slipper vi også kranglingen om hva doningen skal toppes med...

Du trenger:
Til deigen (dette er nok til 4 porsjonspizzaer)
400g hvetemel
1/4 pakke gjær
1ts salt
1/2 dl olivenolje
2-2 1/d dl vann

Kjør i kjøkkenmaskinen til det blir en gjevn deig. La den heve en times tid, mens du lager tomatsaus og salat. Sist vi hadde pizza gadd jeg ikke kjevle den ut, så jeg lærte meg å kaste den. Det var en gøyal kjøkkenøkt. Youtubevideoen finner du her.


La alle ta på den toppingen de syns er best. Stek på sterk undervarme til osten er smeltet og deigen er stekt. Har du pizzastein blir det ekstra godt! Min favorittopping er aubergine og blåmuggost. Her er det bare å smake seg frem til egen favoritt eller følge klassikerene.




  • Bon app!
    xoxo
    Maren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar