torsdag 13. september 2012

Trendslave

Siden jeg oppdaget at det å bake egne knekkebrød er en relativt ukomplisert affære, har jeg byttet ut flesteparten av brødmåltidene mine med disse sprø deilige knekkebrødene. De smaker kjempegodt, holder meg mett lenger og er en god del sunnere enn vanlig brød. God deal! Ikke ante jeg at dette med hjemmebakte knekkebrød er en trend. Men om kjerringa mot strømmen skal følge en trend, så er ikke dette en dum en å kaste seg på. Nam nam!
Her er oppskriften min, ett utgangspunkt som kan varieres i det uendelige.
Deilig!

Sett ovnen på 150c (varmluft)

Bland sammen alle ingrediensene:
4 dl sammalt rug grov
4 dl store havregryn
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl gresskarkjerner
6 dl vann
1 ts honning
1 ts salt


La blandingen svelle i ett par minutter, gjerne 10-15, før du brer den utover 3 langpanner kledd med bakepapir. Pass på at det er jevnt, ellers vil du få noen seige og noen svidde knekkebrød. Sett  langpannene i ovnen i 10 min, ta dem så ut og skjær passende store biter med ett pizzahjul eller kniv. Sett dem tilbake i ovnen ytterligere 1 time. Det kan lønne seg å bytte plass på brettene ca halveis i steketiden.

Klare til servering meg litt lett kremost og basilikum

2 kommentarer: