onsdag 19. september 2012

Sprengt middag

I barndommen var jeg rimelig sikker på at fisk, da særlig torsk var djevelens verk. I min barnslige galskap var jeg villig til å finne på alskens krumspring, tilogmed gå til sengs uten middag, for å slippe unna en fiskemiddag. Hvilken idiot! Det viser seg nemlig at fisk er nydelig. Noe av det beste jeg kan få i dag er en tradisjonell torskemiddag. De deilige delikate fiskebitene som nærmest smelter på tungen, smaker herlig med det tradisjonelle tilbehøret av gulrøtter, poteter og eggesmør. Superfavoritten min er sprengt torsk, som fremvist på mormors romantiske middagstallerkener. Det er bare å si naaaam!
Dette er heller ikke vanskelig mat å lage, fort går det også!
Beregn ca 200g fisk per person og masse poteter, gulerøtter og eggesmør.

Fremgangsmåte:
Begynn med å sette på 3 kjeler med vann; 1 stor en til fisken, 1 middels med skrelte poteter, 1 til egg/esmør. Mens du venter på at det skal koke opp skreller du røtter. Røttene skal skjæres i staver (ellers blir Ingerid Espelid vred), plukk det du finner av bein ut av fiskefileten. Hardkok eggene (10 min). Når det er ca 10 minutter igjen av koketiden til potetene legger du fisken i vann som nesten koker, det er viktig at det ikke fosskoker. Mens fisken trekker, moser du eggene grovt og har dem i smeltet smør. De siste 2 minuttene av koketiden, slenger du gulerøttene nedi potetgryten. Fisken er ferdig når den flaker seg lett. 

Dette er mat som IKKE venter, den må nytes med en gang. Det er også ett stalltriks å servere fisk på oppvarmede tallerkener, sett dem isåfall i ovnen på 50 grader mens maten tilberedes eller bruk en sånn fancy tallerkenvarmer som den jeg arvet av mormor.

Bon appétit!

xoxo Maren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar