torsdag 4. oktober 2012

Saag chicken

Indisk mat er godt. Jeg har som mål å lære mer om ett kjøkken i året og i disse dager er det indisk som står for tur. Jeg elsker aromaene, smakene og konsistensene man får. Her er mye sunn mat som samtidig smaker herlig. Selv gubben er overbevist om at det er greit å spise sunt når han får det indiske.

En av favorittene mine er Saag chicken, kylling med spinat. Denne oppskriften er inspirert av Erling Sundal sin oppskrift på middager for under hundrelappen. For min smak er det litt lite krydder i denne, så jeg har økt på kryddermegden fra 1ts av hver til det som jeg syns smaker best. Lønner seg å prøve seg litt frem.

Oppskrift for 4 pers:
4 kyllingbryst delt i fingerstore biter
200g renset spinat
1 rødløk
3cm ingefær (revet)
1 grønn chilli
2 tomater
4 fedd hvitløk
1-3ts spisskummen
1-2ts malt koriander
1-4ts garam masala
Smakfull hverdagsmiddag


Bland sammen kryddere og ingefær. Ha blandingen over  kyllingen og rør sammen. Brun de krydrede kyllingbitene i en panne med relativt sterk varme. Når de har fått farge tar du dem ut av pannen og legger til side. Stek så finhakket chilli, hvitløk og løk i den varme pannen. Tilsett hakket spinat og grovhakkede tomater. Når det har falt litt sammen legger du kylling tilbake i pannen og lar det surre på svak varme i ca 20 minutter. Serveres med kokt ris. Vil du ha noe ekstra kan du lage nan og/eller chutney (oppskrift på nan finner du her).

Bon app!
xoxo Maren




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar