onsdag 26. september 2012

Couscouskos

De siste 2 ukene har ikke kjøkkenet vårt vært spesielt brukbart. Alle veggene i hele etasjen har fått en ansiktsløftning med sparkel og maling. Jeg kan med glede melde at de 4 forskjellige strietapetene nå er historie, men alt som er av skuffer og skap er tildekket, så vi har kun hatt tilgang på det kjøkkenutstyret som stod i oppvaskmaskinen da de begynte samt koketopp og micro. Ikke veldig inspirerende gitt.

Av en eller annen grunn, som jeg absolutt ikke kan huske, så har jeg frem til for kort tid siden hatt ett litt anstrengt forhold til couscous. Men, dette endret seg da fikk jeg servert en deilig couscous på en båt hvor kjøkkenfasilitetene bestod av ett (1) gassbluss. Det kom jeg på da jeg stod på Kiwi og vurderte om Fjordland var en god idé.

Ett kjapt søk på Google, og middagsplanen var brått i boks. Couscous med tomat og kylling i en gryte.

Dette trenger du til 2:
1 del couscous (i dette tilfellet 250ml)
1 del vann (i dette tilfellet 250ml)
1 løk
1 tomat
2 fedd hvitløk
1 buljongterning
1/2 pakke salatkylling

Fremgangsmåte:
Blank hakket løk og hvitløk i en gryte med litt olje. Tilsett vannet med buljongterningen og la det koke opp. Fjern gryten fra varmen, tilsett couscousen og la det svelle i 4 minutter. Tilsett hakket tomat og kylling før du setter den tilbake på varmen til alt vannet er fordampet, ca 2-4 minutter. Rett før servering klemte jeg litt sitronsaft over, bare fordi syre gjør alt bedre. Litt hakket bladpersille vil også gjøre seg godt over denne retten, men det hadde ikke jeg i dag, for alle mine urteplanter har daua av sparkelstøvforgiftning.

Vanligvis ville jeg ikke brukt salatkylling, det er uforholdsmessig dyrt, men nå som kjøkkenutstyret mitt var utilgjengelig fungerte det ypperlig :) Vi spiser i sengen, for det er den eneste sitteplassen vi har i disse dager.
Awkward penguin fikk ikke smake

Luna lurer litt på hva dette er

Bildene er tatt med telefonen, så de er ikke like gode som jeg skulle ønsket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar