torsdag 10. mai 2012

Italienske smaker

Selv om jeg er mer eller mindre fastbundet til leiligheten og sofaen er min aller beste venn i disse dager, må jeg fortsatt fores. Her forleden var jeg tom for brød og brød var selvsagt det eneste som fristet min gravide mage. Jeg så meg nødt til å ta frem min vakre assistent og finne den enkleste oppskriften på foccacia jeg kunne oppdrive. Fordelen med vakre asisstenter er at de gjør all den tunge eltejobben og jeg trenger ikke gjøre annet enn å måle opp.
Oppskriften stjal jeg fra Cacas sine
grunnoppskrifter, dog någet modifisert.

Min vakre assistent
1 pakke
tørrgjær
1 dlsoltørkede tomater
1 dlolivenolje
700 gmel
5 dllunkent vann
2 tssalt
1 1/2 tssukker
2 tshavsalt

Bland sammen alt bortsett fra olivenolje, tomater og havsalt. La det elte til det blir en jevn deig. tilsett de soltørkede tomatene og elt litt til. La deigen heve til dobbel størrelse. Trykk deigen ute i en langpanne og la den etterheve. Trykk fine fingermerker i deigen, strø over olivenolje og havsalt. Stek den på 220c i 10 minutter, sett ned varmen til 180 og la den steke videre i ca 25 minutter.

Foccacia
Jeg tok meg ett generøst stykke med en haug tomater, god olivenolje, bøffelmozarella, hjemmegrodd basilikum, salt og pepper. Var absolutt ikke å forakte!

Men dog, neste gang skal jeg bruke en oppskrift som er litt mer avansert og man får de deilige luftboblene.

xoxo
Maren



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar