tirsdag 15. mai 2012

Tzatziki

Jeg er som kjent en stor tilhenger av hjemmelaget tilbehør. Tzatziki er intet unntak. Jeg har enda ikke fått en butikkjøpt variant av dette produktet som i det hele tatt kan sammenlignes med den man lager selv. Ikke er det spesielt vanskelig heller. Jeg lærte denne oppskriften av en kypriot jeg delte leilighet med store deler av studietiden. Hun var ikke verdens beste kokk, men denne oppskriften er verdt sin vekt i gull. Dette tilbehøret blir iallefall mottatt med trampeklapp her i huset, relativt sunt er det også.

Ingredienser
1 beger matyoghurt eller den tykke deilige gresk/evt tyriske yoghurten
1 agurk med god størrelse
1 fedd hvitløk
litt sitronsaft
salt & pepper

Fremgangsmåte:
Riv agurken på ett fint rivjern og klem ut mesteparten av vannet. Mos hvitløken, bland sammen med agurk og yoghurt. Smak til med sitronsaft, salt og pepper. Om den står en stund, blir hvitløken mer fremtredende. Om du vil ha en tzatziki som er enda litt fastere i fisken, så la yoghurten renne av seg i ett kaffefilter først. Jeg hopper somregel over dette, da den greske yoghurten er litt mindre vannete enn den matyoghurten.

Svinekotelett, ovnsbakt potet, tomatsalat og tzatziki

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar