torsdag 26. april 2012

Carbonara FTW

Luna og Jørgen elsker begge pasta. Lidenskapelig. Etter mange år som fattig student hvor jeg kun hadde råd til nudler og spaghetti er det fortsatt ikke det som står på toppen av ønskelisten min når middagen skal planlegges. Men noen ganger får de oppfylt ønskene sine. Pasta carbonara er en forferdelig usunn rett, men smaker godt og er gjort i løpet av den tiden det tar å koke pasta+ 3 minutter. Noe som passer meg og det fordømte bekkenet som hindrer meg i å stå mer enn 10 minutter av gangen. Det er ikke vanskelig å lage en god carbonara, men det er viktig å passe på tempraturene, så dette er ikke noe man lager til mange mennesker av gangen. Blir det for varmt vil eggene koagulere og dette blir litt som å spise spaghetti med eggerøre og fløte. Udelikat.

Ingredienser til 4:
1 pakke spaghetti (jeg foretrekker fullkorn)
150g bacon (enten strimle skiver eller bruke terninger)
75g Parmesan
4ss god olivenolje
3 egg
6-8 ss fløte
2 fedd hvitløk
salt og pepper
Grønne urter(basilikum er best)

Fremgangsmåte:
Sett på en stor kjele med vann, ha i så mye salt at det smaker litt som havet. Stek baconet til det blir sprøtt. Når baconet har begynt å slippe fettet tilsettes de to knuste hvitløksfeddene. Sett til side. Bland sammen egg, fløte, revet parmesan, olivenolje, salt og pepper. Når pastaen er ferdig kokt lar du den renne av seg i ett dørslag, la den også kjøle seg såvidt litt ned, ca 1 minutt. Ha pastaen i en serveringsbolle og hell over sausen + baconbitene. Bland godt sammen, strø over litt grønne urter og server. Sett frem parmesan og olivenolje. Jeg liker å spise en frisk grønn salat til carbonara, letter litt på fettet...

Jeg vet ikke hvor det ble av kameraet mitt, så dette innlegget er rett og slett bildeløst.

xoxo
Maren


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar