onsdag 25. april 2012

Grillings med tilbehør

Nå som solen stadig titter frem og været begynner å bli noe varmere, har grillene også begynt sin sesong. Her i monsterland er vi veldig glade i grillmat og vi syns det er spesielt hyggelig med grillparty. Men jeg har ett noe intenst hatforhold til det grilltilbehøret man får kjøpt på plastboks. Potetsalat som smaker omtrent likt som beholderen den kjøpes i er virkelig ikke noe for meg. Dessuten er de fulle av tilsetningstoffer jeg ikke vet hva er og blir derved enda mindre appelerende. Det er latterlig enkelt og relativt mye billigere å lage noe deilig tilbehør selv. Nå kommer det litt an på ambisjonsnivået til kokken, men for de aller fleste vil dette kunne gjøres veldig enkelt. Siden grillkjøttet bestod av saftige nakkekoteletter, er det godt med en litt syrlig salat til. Derfor ble en coleslaw og bakte poteter valgt som "grillbehør".  Når det gjelder bakepoteter kan jeg komme med en sterk anmodning: IKKE kjøp de som er ferdig pakket inn i folie. Det er 2 grunner til dette: 1. Man aner ikke hvor god kvaliteten på potetene er. 2. De er sterkt overpriset, er bare vanlige poteter i folie. Kjøp heller vanlige poteter med god størrelse, vask dem, sett kryss i dem, strø over litt salt og sett dem i ovnen på 200c til de er møre. Enklere kan det vel ikke bli?

Ingredienser til coleslaw(oppskriften er ganske stor, holder fint til 4-6 pers):
ca 400g finstrimlet kål
2 store gulerøtter
1 syrlig eple
2-4ss hakkede sylteagurker

Dressing:
1/2 dl majones
1/2dl rømme
1ss HP saus
ca 1 ss sitronsaft
1 ts dijonsennep (økes gjerne)
salt og pepper
1 ss sukker (kan fint sløyfes)

Bland sammen alle ingrediensene til dressingen. Smak til med salt, pepper, sitron, sennep. Noen smaker tar litt tid før de setter seg, så gi den gjerne noen minutter mens du finsnitter kålen, skreller og river gulrot og eple. Putt alt i en bolle og rør om. Presto voila! så har du brukt 10 minutter på å lage en deilig coleslaw. Kan serveres med en gang, men holder seg også godt i kjøleskapet i noen timer.
Er ikke så mye utstyr man trenger

Jeg liker å ta frem alt jeg trenger før jeg starter, da har man god oversikt.

Klar til blanding

Klar til spising
Veldig godt med en kald øl til! Evt munkholm til de svangre...

xoxo
Maren


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar