torsdag 4. oktober 2012

Lamikål

Min farfar var en mann med sterke prinsipper. Han blånektet å putte lammekjøtt i fårikål. Navnet tilsier at det skal være sau og ikke lam. De fine slakterene i Oslo fikk bakoversveis da det kom en herremann inn og ba om det sau midt i lammesesongen. Derfor heter det lamikål hos oss.

Dette er festmat, dog veldig enkel festmat. Jeg tror opptrente apekatter faktisk kan få det til med stor suksess. Men det tar litt tid. Man kan eventuelt lage den på morgenen eller dagen før, alle vet jo at fårikål er best dagen etter. Jeg brukte min fine nye røde gryte fra le creuset til helgens lamikål. Elsker grytene derfra, de er av god kvalitet så jeg planlegger å ha dem såpass lenge at barna kan arve dem, så det går i kategorien investering.

Oppskrift på fårikål:
1 del kjøtt
1 del kål
2 dl vann pr kg kjøtt
salt
pepperkorn

Fremgangsmåte: Legg kjøtt og kål lagvis i kjelen (kjøtt først), 1ss pepperkorn og 1/2ts salt etter hvert kjøttlag. Kok opp og la småkoke til kjøttet slipper beina, ca 1,5-2 timer.
Serveres med kokte poteter og god drikke. Om man liker akevitt, så er dette ett utmerket tilbehør. Øl er også bedre enn vin til. Garvestoffene kan lett kræsje med kålen, så om du absolutt foretrekker vin, så gå for en fruktig en. Jeg liker best mørkt øl.


Creuseten er klar med kålen!

Nom nom




Bon app!
xoxo Maren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar